agribex

06 > 10 dec 2023

Samenwerking tussen de twee fokkerijorganisaties : Een nieuw leven voor het Belgische Piétrain varken

Agribex news - 11/12/2023

Een historisch akkoord tussen de Vlaamse Piétrain Fokkerij en vzw Elevéo

Het Piétrain varken is een juweel in de kroon van de Belgische fokkerij. Het is voor varkensvlees wat de Blanc-Bleu-Belge is voor rundvee. Zijn vlezige kwaliteiten hebben het ras wereldberoemd gemaakt, vooral in de buurlanden waar nu Piétrain-genetica wordt geproduceerd uit de beste lijnen van de fokkers.

Het ras Piétrain ontstond aan het begin van de twintigste eeuw (rond 1920) in de provincie Waals-Brabant. De eerste rasvereniging werd opgericht in 1950, na de uitbreiding van het ras in België om te voldoen aan de vraag van de kruisingsmarkt.

In 2003 leidde de regionalisering van de landbouw tot de differentiatie van de Vlaamse en Waalse selectieschema's, die een gelijkaardig type dier fokten en nog steeds fokken. Zo ontstonden de twee fokkersverenigingen, die een raszuiver selectieprogramma beheren in het noorden van het land, VPF vzw (Vlaams Piétrain Fokkerij), en één in het zuiden, Elevéo vzw.

Elk afzonderlijk, in zijn eigen werkgebied, zijn ze verantwoordelijk voor het behoud, de promotie en de verbetering van het Piétrain-ras, de nationale parel aan de kroon van de varkensvleesproductie. Beide structuren werken samen met fokkers en inseminatiecentra om voor dit lokale ras te zorgen en zijn rijke genetische erfgoed te behouden.

Om het hoofd te bieden aan de concurrentie van privébedrijven die varkens van het Piétrain-type produceren en om de mogelijkheden van deze structuren om de genetica van haar fokkers te verkrijgen, te beperken, heeft VPF de laatste jaren de uitwisseling van fokdieren buiten haar leden beperkt. Als gevolg hiervan zijn genetische uitwisselingen tussen fokkers in het noorden en zuiden van het land vrijwel onbestaande.

Nu ontstaat er een nieuwe samenwerking, die de taalgrens overschrijdt, op het gebied van de Belgische varkensgenetica.

Elevéo en VPF hebben hun samenwerking onlangs geïntensiveerd, met als eerste stap de levering van inseminatiedoses aan Waalse fokkers.

De volgende stap in dit spannende avontuur vindt plaats op zaterdag 09/12/23 om 13.00 uur, tijdens de Agribex beurs. Bij deze gelegenheid zullen de overeenkomsten tussen de twee organisaties worden bezegeld, waardoor de uitwisseling tussen genetica uit het noorden en het zuiden van het land wordt vereenvoudigd. Het doel is om de rijkdom van de Belgische kudde te verbeteren en het fokken van dit buitengewone ras, dat wordt beheerd door de fokkers zelf en niet door particuliere bedrijven, te bestendigen. In de praktijk zullen fokkers in de twee regio's dieren en/of sperma kunnen uitwisselen.

Dit partnerschap zal de Piétrain-populatie nieuw leven inblazen door de genetische diversiteit te vergroten en het ras te verbeteren om de toonaangevende terminale fokker op de markt te blijven.