3 > 7 december 2025

01.12.2025

BERGMANN: Aanhanger bestuurt tractor – TIM (Tractor Implement Management) voor strooiers

Vele digitale functies stellen de bestuurder voor grote uitdagingen. Bij het gebruik komen veel factoren samen: het besturen en bedienen van de tractor, het bewaken en bedienen van de machine en de controle van het werkresultaat. Daarom heeft BERGMANN zich bij de verdere ontwikkeling van de ISOBUS-bediening meerdere doelen gesteld:

  • Verhoging van de efficiëntie en benutting van de tractor en strooier
  • Een constant goede werk- resp. strooikwaliteit
  • Ontlasting van de bestuurder

De verdere ontwikkeling heeft geresulteerd in drie toepassingsgebieden van TIM:

  • TIM – SpeedControl: aanpassing van de strooihoeveelheid door verschillende rijsnelheden van de tractor, bij gelijkblijvende transportbodemsnelheid (= constant strooibeeld)
  • TIM – PTOControl: in-/uitschakelen van de aftakas, gekoppeld met de transportbodem; regeling van het aftakas-toerental naargelang de werkbreedte; automatische deactivering van de aftakas als strooischijven of strooiwalsen blokkeren
  • TIM – HydraulicControl: bediening zonder stuurblok op de strooier, via de hydrauliekventielen van de tractor met een ISOBUS-terminal

TIM – SpeedControl: afgiftehoeveelheidsregeling via TIM-rijsnelheid

TIM – SpeedControl is de eerste afgiftehoeveelheidsregeling bij strooiers op basis van de AEF ISOBUS-TIM-standaard. Op unieke wijze wordt de transportbodemsnelheid – afhankelijk van het materiaal en de afgiftehoeveelheid – tijdens het strooien binnen het optimale bereik constant gehouden.
Vergeleken met de bekende techniek, waarbij de afgiftehoeveelheid met de aanpassing van de transportbodemsnelheid wordt geregeld, kan de strooikwaliteit zo op een constant topniveau worden gehouden.
Om bij een constante transportbodemsnelheid op veranderingen van de afgiftehoeveelheid door bijvoorbeeld het gebruik van taakkaarten of op afwijkingen van de afgiftehoeveelheid (vergelijking WERKELIJKE en STREEF-afgiftehoeveelheid) te kunnen reageren, wordt de rijsnelheid van de tractor tijdens het strooien automatisch door SpeedControl door middel van ISOBUS-TIM gevarieerd. De besturing vergelijkt permanent de WERKELIJKE afgiftehoeveelheid met de STREEF-afgiftehoeveelheid, om bij eventuele afwijkingen de rijsnelheid van de tractor aan te passen.
Het resultaat van SpeedControl: precieze afgifte van organische materialen met gelijkmatige langs- en dwarsverdeling voor de hoogste strooikwaliteit.

TIM – PTOControl: aftakasregeling via TIM

TIM – PTOControl is de eerste aftakasregeling bij strooiers op basis van de AEF ISOBUS-TIM-standaard. Drie functies zijn hier geïntegreerd:

  • In- en uitschakelen van de aftakas, gekoppeld met de transportbodem: als de bestuurder het automatisch strooien start, wordt de aftakas automatisch gestart. Met wat vertraging (tijd kan worden ingesteld) start vervolgens de transportbodem. Als het automatisch strooien stopt, verloopt de procedure precies omgekeerd. De transportbodem wordt gestopt en met enige vertraging wordt de aftakas uitgeschakeld. De bestuurder hoeft geen extra handelingen te verrichten.
  • Via de regeling van het aftakas-toerental kan de werkbreedte binnen een bepaald bereik worden geregeld. Zo wordt bijvoorbeeld bij een ingestelde werkbreedte van 24 m het aftakas-toerental naar 1000 t/min geregeld; wordt als werkbreedte 18 m ingesteld, dan wordt het toerental van de aftakas verlaagd naar bijvoorbeeld 800 t/min. De bestuurder hoeft in dat geval het toerental niet meer aan te passen, maar alleen de waarde van de werkbreedte.
    De werkbreedte (en daarmee het toerental van de aftakas) kan ook tijdens het strooien worden veranderd door middel van de AUX-N-toetsen – bijvoorbeeld op de rijhendel van de tractor of op een aparte AUX-N-joystick.
  • De aftakas wordt automatisch uitgeschakeld zodra een strooischijf of een strooiwals blokkeert. Dit beschermt de strooier tegen beschadigingen en de bestuurder kan zich richten op andere taken.

TIM – HydraulicControl: bediening van de strooier via ISOBUS zonder stuurblok 

TIM – HydraulicControl is de eerste ISOBUS-bediening zonder hydraulisch stuurblok bij strooiers. De hydraulische slangen van de strooier worden daarbij aangesloten op de hydrauliekventielen van de tractor. Het hydrauliekventiel van de strooier leidt de voertuigcombinatie. Vereist zijn een ISOBUS-TIM-compatibele tractor en voldoende via ISOBUS-TIM aanstuurbare hydrauliekventielen voor de aansluiting van de hydraulische slangen.
Voordelen zijn de kostenbesparing vanwege het ontbrekende stuurblok en de mogelijkheid om de strooier zowel via ISOBUS als handmatig (tractor zonder ISOBUS-TIM) via de hydrauliekventielen te bedienen (bijvoorbeeld bij verhuur).

De drie toepassingsgebieden zullen in de toekomst telkens afzonderlijk beschikbaar zijn. Bovendien zullen de combinatie TIM – SpeedControl en TIM – PTOControl alsmede de combinatie van alle drie de toepassingen mogelijk zijn.

Op AGRIBEX 2025 staat het merk BERGMANN op de stand van PACKO AGRI in hal 4, stand 4206.

Ludwig Bergmann GmbH – een middenstandsfamiliebedrijf in de derde generatie – is al meer dan 125 jaar succesvol actief op het gebied van agrarische machine- en voertuigbouw en behoort tot de toonaangevende fabrikanten en aanbieders van aangepaste systeemtechniek voor professionele agrarische bedrijven en loonbedrijven.
De combinatie van jarenlange ervaring en moderne, innovatieve technologie is één van de sterkste punten. De continue afstemming op de behoeften en wensen van klanten, de aanpassing aan veranderende technische eisen, de voortdurende nieuwe en verdere ontwikkeling van producten en niet in de laatste plaats het 'gevoel' voor de klant hebben van BERGMANN wereldwijd een betrouwbare partner van de landbouw gemaakt.
Met het brede productassortiment bestaande uit stalmeststrooiers, universeelstrooiers, opraapwagens, silagewagens, wisselsystemen, overlaadwagens, bietenoverlaadwagens en opbouwen voor zelfrijders biedt het bedrijf economische en praktische oplossingen.

Contact:

Sébastien Pekel
Product & Service Manager
Mobiel +32 (0)476 49 00 15
E-mail sebastien.pekel@packo.be

Cédric Berckmans
Product Specialist 
Mobiel +32 (0)471 07 41 76
E-mail  cedric.berckmans@packo.be

 

 

De nieuwe ISOBUS-TIM-toepassingen kunnen als optie worden gekozen bij de strooiers van de BERGMANN XPERT-serie.

TIM – SpeedControl: de rijsnelheid verandert bij constante transportbodemsnelheid (hier 0,9 m/min) en veranderde afgiftehoeveelheid: hier 2,1 km/h bij 25 t/ha afgiftehoeveelheid. Vroeger lag de afgiftehoeveelheid bij 12,5 t/ha en de rijsnelheid bij 4,2 km/h. De transportbodem heeft dezelfde snelheid van 0,9 m/min.

TIM – PTOControl: het in- en uitschakelen van de automatische modus van de transportbodem of het automatisch strooien activeert of deactiveert bovendien de aftakas en stelt, indien op de tractor mogelijk, het vereiste toerental in. Het aftakas-toerental kan daarbij naargelang de werkbreedte worden gekozen. Bij mechanische overbelasting wordt direct de aftakas uitgeschakeld.

TIM – HydraulicControl: de belangrijkste hydraulische functies van de universeelstrooier (bijvoorbeeld transportbodem, doseerschuif en grensstrooi-inrichting) worden verzorgd door de hydrauliekventielen van de tractor. De aansturing van de functies, en daarmee van de hydrauliekventielen van de tractor, vindt plaats vanuit de ISOBUS-bediening van de universeelstrooier door middel van ISOBUS-TIM.

loading...